Menu
Gepubliceerd op: 01-02-2021

In de Sint Maartenskliniek houden we ons veel bezig met moderne innovaties op het gebied van houding en beweging. Virtual reality (VR) is daar een voorbeeld van. VR kan helpen bij pijnbestrijding, soms zelfs als alternatief voor medicatie. Daarnaast kan VR revalidatiepatiënten op een nieuwe uitdagende manier helpen bij het trainen van specifieke bewegingen.

Deze week is de Slimme Zorg Estafette. Wij leggen in onze VR-estafette de focus op virtual reality. 🏃🏃‍♀️🏃‍♂️
Iedere dag wordt het stokje aan een volgend project doorgegeven en laten wij graag zien wat VR voor de zorg kan betekenen.

Vandaag gaan we van start met VR4PAIN: VR is in opkomst bij pijnbestrijding. Op welke manier? Dat zie je in de video! 👇

Dag 1 van de Slimme Zorg Estafette

Op dag 2 van de Slimme Zorg Estafette zoomen we in op virtual reality in de kinderrevalidatie. Voor kinderen met cerebrale parese is het belangrijk om te oefenen met hun handfunctie, denk aan reiken, grijpen, knijpen en loslaten. En laat VR nou een geschikt middel zijn spelenderwijs te leren. 🤖 Collega Ruth van den Heuvel vertelt je er meer over. 👇

Dag 2 van de Slimme Zorg Estafette

Rompstabiliteit is een belangrijke voorwaarde voor lopen. 🚶 Voor patiënten met balansproblemen, bijvoorbeeld door neurologische aandoeningen, is intensieve training van de romp nodig zodat zij weer onafhankelijk kunnen functioneren. Patiënten ervaren deze training echter regelmatig als saai en lastig vol te houden.

En zo is TrunkyXL ontstaan: een training van de rompstabiliteit met behulp van virtual reality en sensoren. Wil jij zien hoe dat eruit ziet? Bekijk het filmpje. 👇

Dag 3 van de Slimme Zorg Estafette

Op dag 4 van de VR-estafette besteden we aandacht aan patiënten met chronische pijn. Mensen die continu pijn ervaren raken soms het vertrouwen in hun lichaam kwijt en worden bang om vrijuit te bewegen.

De Sint Maartenskliniek heeft samen met InMotion VR een prototype van een virtual reality spel ontwikkeld, genaamd Move VRee. Het spel is erop gericht om revalidanten met chronische pijn aan de pols of hand hun bewegingsvrijheid en vertrouwen terug te geven. 🖐️

Dit alles met als doel om de negatieve beleving die de patiënt bij een beweging ervaart te veranderen. Hoe dat spel er in de praktijk uitziet? Dat zie je in het filmpje. 👇

Dag 4 van de Slimme Zorg Estafette

Dag 5, de laatste dag van de VR-estafette. We kijken naar het Movin(g) Reality project, die bezig zijn met 2 applicaties.

Met Train2Go wordt gebruik gemaakt van bewegingssensoren op de voeten van patiënten die een beroerte hebben gehad, die na het revalidatietraject thuis verder willen trainen. De bewegingssensoren bekijken het looppatroon. Wanneer ze bijvoorbeeld zien dat je je voeten hoger moet optillen, krijg je een melding op je smartphone. Zo kunnen ze helpen om struikelen te voorkomen. 🚶‍♂️

Daarnaast ontwikkelt Train@home een augmented reality spel, waarbij een echt voorwerp (de voet die wordt herkend door de app op de telefoon) een virtueel voorwerp (een bal die zichtbaar is op de telefoon) kan wegtrappen. Medewerkers van de Sint Maartenskliniek werken in dit project samen met de Hogeschool Arnhem Nijmegen.⚽🏃‍♀️

Bekijk er meer over in het filmpje! 👇👇

Dag 5 van de Slimme Zorg Estafette